lördag 31 mars 2012

Tutorial på dragspelssnurror


...eller vad vi nu ska kalla dem:


De är i alla fall superenkla att göra och jag tänkte visa hur!

Först skär du till remsor i den storlek du behöver, mina är 30,5 x 3 resp 2 cm, längden behövs för att de ska kunna snurras ihop och bredden avgör storleken.


Jag har använt en scoring board när jag mätte och bigade mina remsor men det går också bra att mäta med linjal och biga eller så viker du dem för hand, slutresultatet blir detsamma!


Scoring boarden mäter ju i tum och här har jag bigat vid var 3:e markering, i cm skulle jag biga/vika vid 0,5 cm. Beroende på hur brett du har mellan vikningarna blir snurran plattare eller bulligare.


När du har bigat hela remsan är det dags att börja vika, vik remsan fram och tillbaka så att du får som ett dragspel.


Nu fäster du ihop remsan med ett starkt lim och låter torka ordentligt.


Nu skär du till två små cirklar, jag klippte till vitt, tjockt papper på fri hand, de här kommer ju inte att synas sedan, om du vet att baksidan kommer att synas så kan man ju göra dessa lite snyggare! Tryck till snurran så att den blir platt, fäst cirkeln på snurran med lim och låt torka.


Här är de färdiga snurrorna där jag också har dekorerat framsidan med utstansade cirklar från Reprints papper:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar